In het zonnetje – Robbert Crommentuyn

In plaats van een van jullie vorken zetten we nu eens een van jullie zélf in het zonnetje. En wel letterlijk, want het was een van de warmste decemberdagen ooit toen we met Robbert Crommentuyn op de Posbank afspraken. Hier vertelde hij ons in geuren en kleuren over zijn omvangrijke mountainbikecarrière en zijn plannen voor de toekomst. Ook heeft hij aardig wat kennis over het effect van mountainbikevering op je rijstijl. Leuk én leerzaam dus!

Bart Brentjens
Robbert Crommentuyn
is gek op alles wat met mountainbiking te maken heeft. Zijn liefde voor de sport begon – net als die van veel andere mountainbikers – in 1996, toen hij Bart Brentjens goud zag winnen tijdens de Olympische Spelen in Atlanta. Het was de eerste keer dat mountainbiking op het programma stond en direct ging een Nederlander er met de prijzen vandoor. Geïnspireerd door deze prestatie van formaat, kocht Robbert een gebruikte mountainbike en trok hij een paar keer per week de bossen rondom zijn studiestad Enschede in. Heel wat kilometers en een flinke val later kocht Robbert in 2001 zijn eerste nieuwe mountainbike, een Franse Sunn Circuit Un. “Het was niet alleen mijn eerste mountainbike, maar tegelijkertijd mijn grootste aankoop ooit,” vertelt hij lachend. “Die investering moest natuurlijk verzilverd worden, dus vanaf toen ben ik wedstrijden gaan rijden. Dat ging haast als vanzelf: ik werkte destijds bij SRAM en daar werkten heel veel wedstrijdrijders.”

Mountainbiken in Engeland
In 2002 verhuisde Robbert naar Dublin. Ook daar bleef hij fanatiek fietsen. In 2005 ging hij rijden bij de Treads Cycle Club in Northampton, op een Specialized Stumpjumper full suspension mountainbike. “Bij deze club heb ik écht goed leren rijden. Ik heb wedstrijden gereden in Wales, Engeland en Schotland. Echt heel gaaf om te doen. Ik ga elk jaar nog terug om een weekendje met de club te mountainbiken in Wales.” In 2007 ging Robbert terug naar Nederland, waar hij het wedstrijdrijden nog verder intensiveerde. Met zijn Orange Patriot reed hij veel in België en Duitsland.

Het belang van goed materiaal
In 2009 werd Robbert trainer bij Bikeride. Daar was naast veel aandacht voor rijtechniek minstens zoveel aandacht voor de hardware. “Ik hamerde er bij alle leerlingen op hoe belangrijk het is om goed voor je materiaal te zorgen. Een ongeluk zit weliswaar in een klein hoekje, maar je hebt grotendeels zelf in de hand hoe klein je die hoek houdt,” waarschuwt Robbert. Zo heeft hij vooral over vering veel te vertellen: “Op het gebied van vering is de afgelopen jaren veel bijgeleerd. Door de ontwikkelingen op technisch gebied worden ook de productiekosten lager, waardoor steeds meer mensen goede vering kunnen betalen. Zoveel keuze als nu is er nog nooit geweest. Dat is maar goed ook: elke discipline, rijder, temperatuur of ondergrond vraagt namelijk om andere eigenschappen.” Ook over het onderhoud is Robbert heel duidelijk: “Mountainbikers hebben vaak geen idee hoe belangrijk regelmatig onderhoud van je vering is. Niet alleen vanwege de kosten die je jezelf bespaart doordat je schade voorkomt, maar met name vanwege de rijkwaliteit die je jezelf ontzegt door je vering slecht te onderhouden. Een vrije veerweg, de kwaliteit van de pakking en de kwaliteit van de olie hebben enorme invloed op de rijeigenschappen en dus ook op je prestaties. Als een cursist niet weet wanneer zijn vork voor het laatst een beurt heeft gehad, stuur ik ‘m vaak direct naar Westervoort voor een servicebeurt.”

Downhillen
Mountainbiken is veel meer dan een hobby voor Robbert, en dan vooral de Downhill-discipline: “In 2010 heb ik mensen zien rijden op downhillfietsen. Dat zag er zo gaaf uit dat ik een Commencal Supreme DH gekocht heb en downhillwedstrijden ben gaan rijden in Tjechie, Oostenrijk en Zwitserland. “Zo fanatiek als toen heb ik nog nooit gereden. In 2011 ben ik ook de trainersopleiding bij de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie gaan volgen. Een goede manier om mijn kennis en knowhow te toetsen, maar ook om te leren hoe ik mijn kennis nóg beter kan overdragen.” Vanaf 2013 rijdt Robbert voornamelijk Duitse downhillwedstrijden, omdat deze steeds beter zijn geworden en een echte uitdaging zijn gaan vormen. Ook scheelt het Robbert een boel reistijd, want heel Europa doorkruisen voor downhillwedstrijden gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten.

Nóg meer mountainbiken in de toekomst
Toen we Robbert ter afsluiting naar zijn dromen vroegen, gaf hij aan op korte termijn volledig van het mountainbiken te willen leven. Hij is al goed op weg, want hij organiseert clinics en toertochten, hij geeft lessen over stuurergonomie en bandenspanning en hij geeft aankoop- en productadvies. Daarnaast is hij trainer bij de freerideafdeling van de MTB club ‘Licht Verzet‘ in Nijmegen. Hij rijdt tegenwoordig een Last Herb Enduro met 160mm vering, maar deze wordt binnenkort alweer vervangen door een fiets uit dezelfde Dortmundse stal; een Last Coal 27,5 inch.

Heb je een vraag aan Robbert? Bezoek dan eens zijn website: mtbflow.nl. Je kunt MTB FLOW ook volgen op facebook.

Recent Posts