Kurkdroge voorvork – Magura

Toen deze voorvork van Magura binnenkwam leek het een goede kandidaat voor een servicebeurt. Maar wat bleek: toen we ‘m demonteerden, zagen we dat ‘ie grotendeels was drooggelopen. Helaas niet meer te repareren. Zonde van zo’n kwalitatief goed voorvork, die met een beetje aandacht makkelijk twee keer zo lang mee had gekund.

Het is schade die je van de buitenkant niet ziet, terwijl de schade intern toch aanzienlijk is. Je ziet dat beide poten van deze Magura vrij diep geschaafd zijn. In een dergelijk geval merk je (vaak toch te laat) dat de voorvork afwijkend gedrag gaat vertonen. Wees daarom extra beducht op natte plekken en leksporen. Dit kun je het beste doen als je je mountainbike hebt schoongemaakt en een poosje niet hebt gebruikt; een lekkage komt dan namelijk gemakkelijk aan het licht. Controleer de hele vork op leksporen, vuil en vettigheid. Even goed druk zetten door de voorvork diep in te laten veren kan ook helpen bij het opsporen van lekken.

Voorkomen kun je natuurlijk niet alles; dit was gewoon een gevalletje domme pech en helemáál geen leuk nieuws om aan de klant te vertellen. Als je jezelf echter aan de stelregel houdt van elke honderd bedrijfsuren één servicebeurt, dan moet het wel heel gek lopen wil je voorvork deze slijtage vertonen. Weet je niet meer wanneer de laatste servicebeurt was, of heb je je voorvork nooit laten servicen? Dan doe je er goed aan om toch eens een beurtje te plannen. Je wil namelijk écht niet dat jouw binnenpoten er zo uit komen te zien. We zeggen het vaak, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen; vervangen is een véél duurder grapje!

Recent Posts